Tu hľadaj...
HORE
Joga jogová prax

5 rád pre lepší zážitok z jogy

647 Views

Mám pre Vás pár jednoduchých rád, ktoré dokážu pozdvihnúť Váš zážitok z jogy.

Nie je to stále tak, že sa postavíme na podložku a celým telom aj mysľou sme pripravení na cvičenie. Stáva sa, že sa na hodinu jogy dostavíme vyprahnutí s dúfaním, že sa po skončení dostaví lepší pocit. Hodina utečie ako nič a my ňou preplávame stratení v myšlienkách, ktoré sme nedokázali pustiť z hlavy.

Aj napriek tomu nás joga dokáže dať doporiadku a my odchádzame domov tak trochu znovuzrodení.

Stáva sa ale aj to, že sme na podložke schopní zo seba dostať (alebo do seba?) o čosi viac. Sú to dni, kedy precítime každé zapojenie svalu, každé napnutie šlachy, každé otočenie kĺbu, kedy vnímame svoj dych na oveľa hlbších miestach ako inokedy a naša myseľ putuje vo vnútri tela a objavuje bežne nepovšimnuté zákutia.

Vtedy sa vesmír zastaví a vnímate len seba a dych – ste v pravom slova zmysle tu a teraz, prežívate daný okamih naplno.

Váš zážitok z jogy bude stále iný a bude sa vám dariť byť viac či menej prítomní a plnými dúškami nasávať energiu a dobro, ktoré navodzuje len samotné cvičenie asán (podľa tradičného indického textu od Patanjaliho je fyzické precvičovanie len jednou z ôsmich vetiev jogy, no o tom inokedy).

Skúste však do svojej joga praxe zaradiť jednu, viaceré alebo všetky z dole uvedených rád a možno bude tých hlbokých zážitkov oveľa viac.

1. NEJEDZTE PRED CVIČENÍM JOGY

Určite si teraz hovoríte, „veď to je jasné.”

Nehovorím však o jedení päť minút pred cvičením, ale o jedení pár hodín dozadu, aby telo malo čas jedlo spracovať. Žalúdok aj črevá by mali byť počas cvičenia prázdné, preto je dobré najesť sa najneskôr 3 až 4 hodiny pred cvičením.

Najvhodnejšie je preto cvičiť skoro ráno, ešte pred východom slnka, kedy váš žalúdok strávil a spracoval všetku potravu. To samozrejme nevyhovuje všetkým a preto kedykoľvek viete, že sa chystáte cvičiť, vypočítajte si, kedy najneskôr sa môžete najesť a pokúste sa vyprázdniť ešte pred cvičením.

Ak to budete praktizovať pravidelne, tak sa telo prispôsobí tomuto rytmu a chodenie na záchod sa udeje automaticky pred cvičením.

2. NEPITE PRED CVIČENÍM JOGY

V tomto prípade sa bavíme o pol hodinke, aspoň podľa mojej skúsenosti.

Po prvé, ide čisto o pocitovú záležitosť, jednoducho nie je príjemné mať počas cvičenia žblnkajúci žalúdok a je aj ťažší.

Po druhé, pravdepodobne sa stane, že budete musieť odbehnúť na záchod a prerušiť tak cvičenie – a to nechcete 😉

3. PRI CVIČENÍ JOGY NAČÚVAJTE SVOJMU TELU

Áno, znie to ako klišé, ale, čo za tým klišé vlastne stojí?

Od rána, kedy otvoríte oči až do večera, kedy ich opäť zatvoríte by ste dokázali odpovedať na otázku ako sa cítite. A to je presne ono, cvičte z jogy to, čo je v súlade s vaším momentálnym rozpoložením.

Zvoľte si v ten deň taký štýl jogy, aký Vám prospeje hlavne mentálne alebo si zvoľte jogu necvičiť a radšej skúste meditáciu alebo pranajámu.

Dám Vám príklad.

Keď mám za sebou deň strávený za počítačom, kedy mi hlava fungovala bez prestania ako kalkulačka, moje telo si žiada plynulú, nie veľmi náročnú no hravú vinjása jogu, aby som sa rozhýbala, no nemusela sa príliš namáhať.

Ak mám za sebou úspešný deň, kedy som dosiahla alebo splnila niečo, na čo som hrdá, tak sa cítim byť silná, a že dokážem všetko, preto si zacvičím namáhavejší štýl jogy na budovanie sily a pravdepodobne si vyskúšam rôzne pokročilé pozície.

Naopak ak mám svoje dni a cítim sa nafúknutá a bez nálady, možno sa na podložku nedostavím a aj to je OK. Ale aj keď sa mi nechce, tak si aspoň sadnem, zavriem oči a začnem s vedomým dýchaním, ktoré ma buď po troch minútach prestane baviť alebo – a to sa stáva častejšie – sa nechám uniesť hlbšie do meditácie (atmosferická hudba mi v taký čas veľmi pomáha) a stane sa, že ma to uvoľní natoľko, že si nakoniec dám pár natiahnutí z hatha alebo jin jogy.

Ak teda v nejaký deň výrazne vnímate svoje fyzicko-psychické rozpoloženie, nechajte sa tým viesť a zvoľte jogu podľa potreby.

Samozrejme veľakrát sa cítime úplne neutrálne a chceme si jednoducho zacvičiť, vtedy vám doporučujem riadiť sa podľa jedného z mojich joga kalendárov, v ktorom je na každý deň určená nejaká joga.

Urobíte teda lepšie, ak sa budete riadiť svojim fyzicko-psychickým rozpoložením, než plánmi v kalendári.

4. NEVYNECHÁVAJTE ÚVODNÚ ANI KONEČNÚ MEDITÁCIU

Každé svoje video začínam krátkým sústredením mysle. Veľmi krátkym na moje pomery, ale radšej krátko ako nič. V Indii, na učiteľskom kurze jogy, sa cvičenie nezačalo bez toho, aby sme dvadsať minút nespievali mantry, ktorými sa cvičenie aj uzavrelo.

Raz sa mi kamarátka, ktorá podľa mojich videí pravidelne cvičí, priznala, že vždy meditáciu preskočí, lebo sa na začiatku nedokáže sústrediť a chce radšej hneď cvičiť.

Je ťažké sústrediť myseľ hneď na úvod, ale o to plnohodnotnejšia je potom hodina, preto nepodceňujte dôležitosť úvodnej meditácie.

Úvodné sústredenie mysle má v joge svoje miesto. V prvom rade dáva vašej mysli šancu upokojiť sa. Keď zavriete oči, vaše myšlienky pravdepodobne lietajú od pracovných záležitostí k rodinným povinnostiam až k súkromným rozptýleniam, no akonáhle začnete so sledovaním a prehlbovaním dychu vo vašom tele všetky myšlienky sa rozplynú, aspoň na pár dychov a vy sa utíšite a zasústredíte na tu a teraz.

To je ten mystický prítomný okamžik, žiadne myšlienky na to, čo sa stalo alebo na to, čo sa má stať, len to čo sa deje teraz.

Okrem spomalenia toku myšlienok slúži úvodná meditácia aj na prehĺbenie dychu, ktorý je pri vykonávaní asán najdôležitejší a vždy je dobré začať s ním na úvod, aby sme ho v tele rozprúdili.

Cvičenie asán s plytkým dychom nemá žiaden význam.

Do tretice poskytuje sústreďovanie priestor zvoliť si zámer alebo cieľ pre danú hodinu jogy. Napríklad dbať na to, aby sme našli svoju hranicu a cvičili na jej hrane alebo dbať na to, aby sme sa vrátili k dychu pri každej pozícii alebo na dôsledné používanie brušných svalov.

Môže to byť aj niečo prozaické ako pociťovať vďaku, lásku alebo silu s každou jednou pozíciou.

Vaša hodina strávená pri joge sa môže vďaka úvodným minútam venovaným sústreďovaniu veľmi líšiť od hodiny, ktorú si len, takpovediac, odcvičíte.

5. Drishti – Bod sústredenia

Pojem drishti je v tradičnej joge veda sama o sebe, no v tomto článku si to zjednodušíme a zo sanskritu preložíme ako bod sústredenia.

Ide o to, kam smerujete svoju pozornosť a tým pádom svoju energiu. Očami sa dokážeme veľmi ľahko rozptýliť a pri joge je takmer pravidlom, že sledujeme učiteľa alebo spolucvičiacich až príliš. Vtedy prídu myšlienky porovnávania, stratíme prepojenie s dychom a už necvičíme jogu, ale len tak sa naťahujeme. 

Skúste hneď od začiatku hodiny obmedziť vizuálne stimuly, tým, že sa vždy zameráte len na jeden bod na zemi, na stene, na podložke, vo vašom tele (palec na ruke alebo nohe, atď.), podľa toho v akej pozícii sa práve budete nachádzať.

Verím, že vám týchto päť rád dopomôže k lepšiemu zážitku z jogy.

Ak chcete cvičiť jogu z pohodlia svojho domova, vyskúšajte členstvo na mojej premium stránke. Po registrácii získate automaticky 7 dní zadarmo prístup ku všetkým videám. Začnite kliknutím sem.

Miesto pre jogu | Blog

«

»

Zanechaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Follow Me on Instagram